onsdag 10. februar 2010

Norge [rediger]

Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen 9. februar 1919, og ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner. Den har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med f.eks kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake.
Morsdagen har etter hvert blitt en stor kommersiell høytid gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor. Trender viser likevel at dette er på vei ut fra skolen, siden det etterhvert er mange forskjellige familiesammensetninger i de tusen hjem.

2 kommentarer:

  1. Hei snupp!
    Jeg er en av de som mener at det bør ut av skolen, nettopp fordi det er så mange som kanskje ikke har noen å lage kort til....
    Mitt barn har ikke hatt noen å lage farsdagskort til, og det var sårt for ham da han var liten.....
    Klem,M

    SvarSlett
  2. ER NOK enig med deg,,,,,,Det er feil fokus...Jeg forventer aldri store gaver ol. Men det er kos med kaffe på sengen og alle barna oppi....og lager planer for dagen....Ingen kjøpe press og ingen være snill med MOR dag.....Er sårt for de barna som ikke har den rette den dagen....Så det er på god vei utav skolen. Mine barn har aldri laget kort til meg eller pappan...de lager det selv hjemme visst de husker det!!!!

    SvarSlett

TUSEN TAKK for alle kommentarer jeg har fått....det er både inspirerende og hyggeligt å lese kommentarer fra alle der ute..
Visst du vil legge inn en melding og ikke har konto...legg deg som anonym og klikk 2 ganger på publisering av kommentar da går det bra...har fått noen spørsmål om det. Ha en GOD DAG....